Antyspam
ARTYKUŁY OGŁOSZENIA FIRMY

Rozporządzenie dotyczące monitorów ekranowych a nowoczesna technologia

6 miesięcy temu    30.09.2016
Redakcja
komentarzy 1 ocen 0 / 0%
A A A
 fot. fotolia.pl

Jaka jest wykładnia odnośnie pracy przy komputerach przenośnych? Czy należy je traktować tak samo jak komputery stacjonarne, zgodnie z wszystkimi zapisami rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe? Czy praca z komputerem przenośnym (laptopem) niekoniecznie stale przy swoim biurku (np. wyjazdy do klienta) spełnia wymogi użytkowania „na stanowisku pracy”? Czy może laptopy nie są w ogóle brane pod uwagę, jako praca z monitorem ekranowym (system przenośny)? Jak traktować tablety w odniesieniu do wspominanego rozporządzenia?

Na dzień dzisiejszy zmian w rozporządzeniu w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe nie ma i stąd nie ma zmian w interpretacji poszczególnych jego zapisów.
Zapisy rozporządzenia ze wszystkimi obowiązkami w stosunku do pracodawcy, jak i uprawnieniami pracownika nie dotyczą systemów przenośnych nieprzeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy (§3 ust. 4 rozporządzenia w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe).

Cały problem niedostosowania przepisów rozporządzenia do dzisiejszej techniki i technologii komputerowej polega na tym, że Dyrektywa została opracowana i wdrożona, bez przewidywania skutków szybkiego postępu technicznego w dziedzinie sprzętu komputerowego. Niezmieniona Dyrektywa pociąga za sobą brak zmian w przedmiotowym rozporządzeniu. Jednakże należy dodać, że zostały już zainicjowane działania nad zmianą tej Dyrektywy, co w konsekwencji spowoduje zmiany w prawie polskim.

Laptop jak komputer stacjonarny 
Komputer przenośny, np. laptop można jednak potraktować jako wyposażenie stanowiska w monitor ekranowy w sytuacji, gdy stanowisko pracy spełnia wymagania rozporządzenia, w tym laptop jest wyposażony w oddzielną klawiaturę (pkt. 3.1 i pkt. 3.2. Załącznika do rozporządzenia w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe), a pracownik użytkuje go na stanowisku pracy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy (§2. pkt. 4 rozporządzenia w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe). W takim przypadku można to stanowisko potraktować, jako stanowisko pracy wyposażone w monitor ekranowy, ze wszystkimi konsekwencjami wynikającymi z rozporządzenia. Wówczas należy się opieka lekarska, zapewnienie (dofinansowanie) okularów (§8 ust. 2 
rozporządzenia w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe). Stanowisko pracy musi spełniać również pozostałe wymagania zapisane w załączniku do rozporządzenia.

Praca z laptopem w terenie  
Praca z komputerem przenośnym (laptopem) poza stałym stanowiskiem pracy (np. wyjazdy do klienta) nie spełnia definicji użytkowania „na stanowisku pracy” (§ 2 ust. 2 rozporządzenia w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe), tak pod względem wyposażenia, przestrzeni, oświetlenia, ogrzewania itd., a także przemienności pracy i przerw oraz odpowiedzialności pracodawcy za bhp i ergonomię na stanowisku (w zasadzie miejscu) pracy.

Tablet z systemem przenośnym niespełniającym wymagań rozporządzenia
Tabletów zaś nie można w ogóle brać pod uwagę rozpatrując rozporządzenie,  bowiem użytkowanie ich nie odpowiada ani wymaganiom stanowiska pracy, ani jego wyposażenia - jest to bowiem typowy system przenośny nieprzeznaczony, ze swej definicji, do stacjonarnego stanowiska pracy z monitorem ekranowym. Praca z tabletem jest bardziej porównywalna do pracy ze smartfonem (§3 ust. 4 rozporządzenia w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe).
Należy zwrócić szczególną uwagę na najistotniejszy cel wprowadzenia wymagań rozporządzenia, którym jest niedopuszczenie do nadmiernego obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego i (lub) wzroku oraz ograniczenie innych zagrożeń dla pracownika (pkt 1 Załącznika rozporządzenia w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe). Czyli ograniczenie uciążliwości, dyskomfortu i powstania takich schorzeń jak np.: zespoły bólowe kręgosłupa, choroby oczu i pogorszenie widzenia, zespół cieśni w obrębie nadgarstka itd.

Podstawa prawna 
§2; §3 ust 4; §5; §8 oraz pkt. 3.1 i pkt. 3.2. załącznika do Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. 1998 r., nr 148, poz. 973), rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2003 r., nr 169, poz. 1650 ze zm.)

Krzysztof Michał Hajdasz
Główny Specjalista ds. BHP

+ 0 głosów: 0 (0%) 0 -
dodaj zdjęcia Masz swoje autorskie zdjęcia? Dodaj je do naszego tekstu.
Komentarze (1)

Serwisy internetowe jarocinska.pl, zpleszewa.pl, rawicz24.pl, gostynska.pl, krotoszynska.pl nie ponoszą odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze nie są moderowane. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane zgodnie z postanowieniami Regulaminu.

dodaj komentarz› pokaż według najstarszych
~ tenka
miesiąc temu 1
Czemu laptopy miałyby być traktowane inaczej? W tym momencie większość firm korzysta z laptopów. Laptop jest wygodny i funkcjonalny. Przykład: https://www.morele.net/wiadomo... 15-calowy ekra, obsługa wielu nawet zaawansowanych programów- laptop idealny do pracy.
odpowiedz oceń komentarz
wpisy tej osoby zgłoś do moderacji